SALAM SEJAHTERA

Wednesday, February 23, 2011

Lelaki 39 isteri hidup sebumbung

Salam Sejahtera,
Hari ni tengah belek2 suratkhbar sambil cari atikel utk newspaper cutting, terbace pulak satu atikel tentang sorang lelaki yg mempunyai isteri seramai 39 oang. Mak datuk...ramainya..sebelum ni tak pernah aku dgr suami yg kawin ramai cam ni, yg aku tahu cuma 4 org atau lebih krg drp 10 ade la tp itu pun yg kawin cerai,kawin cerai..jrg yg boleh tggal sebumbung mcm ni..wahh..kira hebat tol lelaki ni ye..camane laa agaknye dia buat strategi utk handle isteri2 dan familynya yg begitu besar sekali..tabik spring utk lelaki ini..sgt menakjubkan. Kalo korang nk tahu bace kisah selanjutnya nya kat bawah ni..


MIZORAM - Seorang lelaki dari India mungkin mencipta rekod sebagai ketua keluarga paling besar di dunia dengan memiliki 39 isteri, 94 anak dan 33 cucu.

Ziona Chana dengan isteri, anak, anak menantu perempuan dan cucu

Isteri tertuanya Zathiangi, 69, menyelia semua tugas sehari-hari di sekitar rumah untuk isteri yang lain, anak perempuan mereka dan anak-anak menantu perempuannya.Setiap hari ada segunung cucian untuk dikerjakan - semua dilakukan dengan tangan.


Semua orang dari keluarga bekerja sebagai tukang kayu dan Ziona bangga mengatakan: "Kami tidak ingin ada bantuan dari pemerintah."Ayah-super ini pernah menikah sepuluh perempuan sekaligus dalam setahun.


"Saya rasa amat bertuah kerana Tuhan memberikan saya begitu ramai ahli keluarga untuk dijaga," kata lelaki itu.


Ziona Chana bersama keluarganya tinggal di sebuah rumah empat tingkat dengan 100 bilik di kampung Baktwang, Mizoram, iaitu salah sebuah negeri di India.

Rumah Chana dengan 100 bilik yang mendominasi kampung

Ziona suka menjaga isteri mudanya dekat dengan dia di tingkat yang sama dengan bilik tidur miliknya - sementara isteri-isterinya yang lebih tua tidur di tingkat dasar rumah.Pada siang hari dia suka tujuh atau dlapan isri dengan dia sepanjang waktu melayaninya.


Keluarga besar itu memerlukan 30 ekor ayam, 60 kilogram ubi kentang dan 100 kilogram nasi untuk hidangan makan malam setiap hari.

Bahan makanan untuk makan malam bagi 181 anggota keluarga

Waktu makan seperti makan tentara, dengan para wanita dari keluarga ber jam-jam menyiapkan makan malam.Makanan khas mereka dapat dilihat ketika mereka memotong 30 ayam, mengupas 66 kg kentang dan memasak sampai 110 kg beras.Semua dilakukan di atas nyala api yang terus menyala sepanjang hari.


Chana adalah ketua puak di kampung itu yang membenarkan lelaki berkahwin seberapa ramai yang disukai dan lelaki itu pernah berkahwin dengan 10 wanita dalam tempoh setahun.

No comments: