SALAM SEJAHTERA

Friday, November 11, 2011

TIPS MENGHADAPI PEPERIKSAAN SPM 2011

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Tips untuk dikongsi bersama, khasnya buat para pelajar Ting.5 yg akan menduduki peperiksaan SPM 2011 bermula 14.11.11 ini.


TIPS MENGHADAPI PEPERIKSAAN
SUMBER: SMK.MUADZAM JAYA



SEBELUM PEPERIKSAAN


1. Pastikan semua nota dikemaskini dan disusun rapi mengikut aturan sinopsis kursus
 2. Ulangkaji nota secara konsisten secara individu


3. Bina dan jawab soalan daripada nota kuliah


4. Semak soalan-soalan yang lepas bagi memastikan;


- format soalan (objektif & esei)


- masa yang ditetapkan


- bilangan soalan yang harus dijawab


- markah yang diberikan pada setiap soalan


5. Jumpa dan berbincang dengan pensyarah bagi mengenalpasti teknik menjawab soalan yang dikenalpasti


6. Adakan perbincangan dalam kumpulan kecil bersama-sama rakan secara konsisten


7. Jadi guru dan ajar kepada rakan-rakan anda berkaitan dengan sesuatu topik


8. Dapatkan jadual peperiksaan, semak dengan rakan bagi memastikan tarikh, masa dan kursus tepat


9. Buat satu jadual yang dapat dilihat jelas


HARI PEPERIKSAAN



1. Bersarapan sebelum ke dewan peperiksaan


2. Datang awal ke dewan peperiksaan


3. Tenangkan fikiran dan elakkan membuat perbincangan di saat akhir bersama-sama dengan rakan


4. Fokuskan pemikiran anda terhadap apa yang anda ketahui


5. Bercakap dengan rakan anda sekiranya ia dapat memberi ketenangan kepada anda


SEMASA PEPERIKSAAN


1. Baca arahan dengan teliti.


2. Pastikan apa yang perlu anda lakukan dan bagaimana hendak melakukannya


3. Baca setiap soalan dengan teliti.


4. Gariskan perkataan yang penting dalam soalan


5. Uruskan masa bagi menjawab setiap soalan berpandukan kepada;


- masa yang diperuntukkan bagi keseluruhan peperiksaan


- bilangan soalan yang perlu dijawab


- markah yang diperuntukan bagi setiap soalan dan pecahan bagi setiap soalan


6. Lakarkan jawapan dengan menggunakan teknik peta minda dan pastikan dapat memenuhi kehendak soalan


7. Tulis jawapan mengikut urutan isi dengan tulisan yang jelas dengan menggunakan pen berdawat terang (hitam)


8. Jawab soalan yang mudah terlebih dahulu sebelum memberi perhatian pada soalan yang sukar


9. Susun kertas jawapan mengikut urutan nombor soalan


10. Pastikan nombor angkagiliran ditulis dengan jelas pada setiap helaian kertas jawapan


11. Ikat kertas jawapan dengan kemas dan pastikan semua arahan dituruti


12. Letakan kertas jawapan di atas meja sehinggalah dipungut oleh pengawas peperiksaan

Tuesday, November 8, 2011

SALAM AIDIL ADHA..

Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA 2011 KEPADA SEMUA UMAT ISLAM SEMUA,
SEMOGA AIDIL ADHA KALI INI MEMBAWA SERIBU KEINSAFAN TERHADAP PENGORBANAN KITA SELAMA INI...



Tujuan dan Simbolik Pensyariatan Qurban

Disyariatkannya qurban sebagai simbol pengorbanan hamba kepada Allah Swt., bentuk ketaatan kepada-Nya dan rasa syukur atas ni’mat kehidupan yang diberikan Allah Swt. kepada hamba-Nya. Hubungan rasa syukur atas nikmat kehidupan dengan berqurban yang berarti menyembelih binatang dapat dilihat dari dua sisi. Pertama, bahwa penyembelihan binatang tersebut merupakan sarana memperluas hubungan baik terhadap kerabat, tetangga, tamu dan saudara sesama muslim. Semua itu merupakan fenomena kegembiraan dan rasa syukur atas ni’mat Allah Swt. kepada manusia, dan inilah bentuk pengungkapan ni’mat yang dianjurkan dalam Islam: “Dan terhadap ni'mat Tuhanmu maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (dengan bersyukur)” (QS Ad-Dhuhaa 11). Kedua, sebagai bentuk pembenaran terhadap apa yang datang dari Allah Swt.. Allah menciptakan binatang ternak itu adalah ni’mat yang diperuntukkan bagi manusia, dan Allah mengizinkan manusia untuk menyembelih binatang ternak tersebut sebagai makanan bagi mereka. Bahkan penyembelihan ini merupakan salah satu bentuk pendekatan diri kepada Allah Swt.

Berqurban merupakan ibadah yang paling dicintai Allah Swt. di hari Nahr, sebagaimana disebutkan dalam hadits riwayat At-Tirmidzi dari ‘Aisyah ra. bahwa Nabi Saw. bersabda:” Tidaklah anak Adam beramal di hari Nahr yang paling dicintai Allah melebihi menumpahkan darah (berqurban). Qurban itu akan datang dihari Kiamat dengan tanduk, bulu dan kukunya. Dan sesungguhnya darah akan cepat sampai di suatu tempat sebelum darah tersebut menetes ke bumi. Maka perbaikilah jiwa dengan berqurban”.

Wassalam

Wednesday, November 2, 2011

CERITAKU DALAM LOGHAT NEGERI 9

Assalamualaikum dan salam sejahtero buek semuo follower den dan buek sesapo sajolah yg sudi singgah ke blog den ni dan terimo kaseh banyak2 lah yo kerano sudi singgah kat blog den yg x seberapo ni..


Apo Koba?..

Harap semua eh sehat sejahtero yo...Dah lamo ghasonyo den tak update blog den ni yolah lopeh ghayo poso hari tu lai den langsung x publish apo2pun. Dah berabok bonar dah ghasonyo blog den ni hah..Sobonarnya eihh kalo nk diikutkan banyak cito yg nk den kobarkan kek sini tapi mungkin dek kerano eden ni sibuk bonar dgn kojo2 harian dipejabat dan urusan rumahtanggo dan anak2 den nak pekso upsr, pmr,..haritu membuekkan den xdo mood nk menulis dan publishkan gambar2 kenangan semasa hari rayo poso haritu, nipun ado soghang lai ank den yg x lamo lai nk amik pekso spm pulak pertengahan November ni..ontah camanolah agak ehh..harap2 semuonyo berjayo dgn cemerlang, InsyaAllah..nak tau tak harijadi den sendiripun dah lopeh pado penghujung bulan September haritu..ingatkan nk gak wish utk diri den sendiri tapi terlupo pulakk..ayolahai..dah tuo ghasonyo den nikan..dah 40++ dah tapi hati mudo lai..hehe..tapi den jugak berdoa banyak2 pada Allah S.W.T agar den dipanjangkan umur, sihat selalu dan dimurahkan rezeki dan berbahagio bersama suami dan anak-anak tercinta hingga akhir hayat dan semoga dapat bertemu semula diakhirat kelak...InsyaAllah..Amin..


Takpolah yg lopeh tu lopeh la..biarkan ia berlalu dan akan den jadikan konangan terindah buat diri den tuk selamonyo..nantilah kut2 den rajin dan ado maso den preview balik cito den yg seblum ni yo..


Sekarang ni kito bukak cito baru yg sedang hangat diperkatokan sekarang ni iaitu cito pasal final bolasepak Piala Malaysia antara Team NS(Rusa) vs Team Trengganu(Penyu) di Stadium Shah Alam pada 29 Okt 2011 haritu yo..haha..
Team NS(Rusa) vs Team Trengganu(Penyu)


Tahniah Team NS – Juara Piala M’sia 2011

Piala M’sia 2011
Ni ha nak den cito...potamo sekali den nak ucapkan syabas dan tahniah buek team Hobin Jang Hobin(NS) kerana dah 3x berturut2 layak ke final dan seterusnya menjadi juara dalam perlawanan bolasepak Piala Malaysia 2011 pada hari Sabtu baru ni..Syabas juga buat S.Kunalan dan Hairuddin Omar (Hai-O) sbb merekalah NS telah dinobatkan menjadi juara..haa..den dah kobakan..hehe..tak lupo jugak, syabas dan terimo kasih buek Menteri Bosar NS, En Mohd Hassab sbb dgn jaso beliau jugaklah dapeklah penyokong2 NS boli tiket tyg murah sikit untuk masuk stadium tuk beri sokongan buek team NS walaupun x brapo ramai yg poi nengok sebab ramai jugak yg taknak poi stadium tu kato eih tiket mahal bona..termasuklah den sekeluargo..hehe..tapi den n family den ni mmg dari awal lai xnk poi stadium tu x kiralah tiket mahal ko murah ko..memang dah nekad taknak poi cukuplah maso perlawanan separuh akhir team NS vs T-Team kt stadium Paroi haritu dah poi..xpolah sbb dokek ngan kg mak mertuo den.,Kito orang semua nak tengok live kat tv jo anak beranak lai bestt..boleh yo minum2 teh tarik maso rehat separuh maso pertamo tu makan pulak bersamo kek Marble Hobin Jang Hobin yg den dah buek sebolum stat game tu ha..paneh2 lai..haha..Anda semuo nk tengok kek tuu.. ado kt bawah ni beserta beberapo koping gambar den bersamo suami dan anak-anak den selepas keputusan diumumkan. Wah.. bukan main bersomangat lai den dongan kuargo den semuonyo pakai jersi nogri..apo nk buekkan dah kehondak anak2 nk suruh den pakai baju tuu..ikut jo la..nanti kocik pulak hati dio..hehe..
Kek Marble Hobin Jang Hobin

Kek Marble Hobin Jang Hobin

Skuad Penyokong Bolasepak NS
Den Dah Koba..
Horeyy!!!..team ruso monang jugak akhirnyo menewaskan team penyu..sampai menangis2 team penyu dibuek ehh..(sory yo gurau je.)tp mmg ado pemain Trengganu yg menangiskan..hehe..
Walau apopun syabas jugak den ucapkan kepada team Trengganu walaupun tewas pada malam tu kerana semua pemain dah bermain berhabis2an tapi dah nasib tidak menyebelahi mereka..apo nak dikato..beso la adat permainan la tu..yg sobonar ehh kalah monang tak menjadi soal janji semangat tu mesti ado dlm diri setiap pemain itu..takpo lah yo cubo lai dilain maso ..InsyaAllah.. den pun nak berundur diri dulu lo..cukup lah coloteh den buek kali ini semoga kito bertemu lai dilain maso dan ketiko..jumpo lai yo..Wassalam..

 
HOBIN JANG HOBIN..

Thursday, August 25, 2011

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI 2011M/1432H & SELAMAT HARI MERDEKA

Salam Mesra..harini adalah hari terakhir aku bertugas dan besok aku dah cuti. Aku akan masuk kerja semula pada 5hb Sept. ini. Sebenarnya mood kejepun dah semakin kurang, biasalahkann..semuanya macam tuu..masing2 duk ingat nak raya je dan nak buat semua persiapan nak sambut raya, lagipun pelajar2 kt sini pun dah ramai yg balik ke kampung halaman masing2 selepas mereka dah berhempas pulas menghadapi final exam masing2. Aku pun ambil cuti awal sikit bukannya apa..sje je sebab nak kemas rumah dan buat kuih..asyik kerja siang malam sampai nk kemas rumah dan wat kuih pun tak sempat..so mulai hari esok dan ade 2 hari sebelum nak balik kg, aku akan lakukan semuanya dgn dibantu oleh anak2 dan suami tercinta...Sebenarnya raya tahun ni aku bercadang nk balik beraya dikampungku di Kelantan tapi nampak gayanya tak dapat jugak sbb lepas raya ni anak2ku akan menjalani ujian trial SPM dan PMR so aku dah buat keputusan tak jadi balik sana walaupun hati ini sedih sekali sbb dah hampir setahun aku tak balik berjumpe dgn adik beradikku dikg dan menziarahi kubur arwah mak dan ayahku..namum apekan daya kita hanya merancang tapi Takdir yg menentukan segalanya..hanya doa yg ku kirim agar mereka sentiasa sihat dan dilindungi Allah S.W.T selalu hendaknya dan buat kedua2 arwah ayah dan ibuku, ku doakan agar Allah S.W.T mencucuri rahmat keatas roh mereka dan semoga bersemadi dgn tenang dialam barzakh..Amin..

Dikesempatan ini juga aku ingin mengucapkan Selamat Hari Raya dan jika aku ade salah dan silap harap dimaafkan yelah aku nikan manusia biasa yg tak lepas dari salah dan silap.. kepada teman2 bloggerku terutamanya kpd yg menjadi my folower dan teman2 blogger yg sudi singgah kat blog aku yg tak seberapenya ini..Terima kasih  kepada kalian semua..maaflah yea kerana  Ramadhan dan Raya kali ni juga aku tak sempat nak upload resepi menu2 berbuke hari itu..InsyaAllah..jika diizinkan aku akan uploadkan kat sini yea..sebenarnya aku ni bukannya terror sgt memasakk..sikit2 tu boley la wat makan sendiri dan tuk anak beranak..hehe..ok jumpe lagi ye..



Mohon maaf atas lisan yang tak terjaga...

Janji yang terabaikan...

Hati yang berprasangka &....

Sikap yang pernah menyakitkan...

 
Mata kadang salah melihat...

Mulut kadang salah terucap...

Hati kadang salah menduga...

Maaf segala kesilapan yang pasti ada...


Semoga Syawal ini memberi keberkatan dan rahmat..Insya'Allah

Moga menjadi manusia yang soleh/solehah...Insya'Allah

Hati-hati bila pulang ke kampung...Insya'Allah

Ingatlah Allah selalu...Jaga diri dan hiasi peribadi...Insya'Allah


Semoga ceria di hari lebaran ini dan semoga selamat sampai kedestinasi yg dituju..disamping kita bergembira jgn dilupa yg telah tiada dan yg kurang bernasib baik. Hulurkanlah bantuan kepada mereka yg serba kekurangan.

 
Selamat Menyambut Hari Lebaran 1432 Hijrah.

Maaf Zahir Batin


&

Selamat Menyambut Hari Merdeka bagi tahun 2011 ini, semoga rakyat dan negara kita hidup aman makmur senitiasa..

MERDEKA!!MERDEKA!!MERDEKA!!


Ikhlas dariku sekeluarga,


Nur Qaseh & Suami Tercinta

Serta Anak-Anak: Amiera, Afizz, Aliff, Aniq


Wassalam



Saturday, August 13, 2011

TAKBIR TERAKHIR - PENGORBANAN SEORANG IBU


Salam Sejahtera dan selamat menjalani ibadah puasa dibulan Ramadhan yg mulia ini..

Mood utk mempublish menu2 berbuke dan resepi berbuka masih belum ada lagi, fotonya dah ade tp masa dan keadaan masih belum mengizinkan lagi, nantilah bila aku ade mood dan ade mase free nanti aku uploadkn kt sini ye..Harini aku cuma nk berkongsi cerita berkenaan situasi yg kualami pagi tadi semasa menonton tv pagi tadi.
Pagi ni aku terase sebak bila menonton cite "Takbir Terakhir" di Astro Prima dimna, seorg ibu tua tlh lari dpd rumah kabjikan krn dibiarkan oleh anak2nya dan ia pulang ke kg semata2 utk tinggal dirumah lamanya dikg ttp hampa pabila dpt thu yg rumah dan tanah pusakanya tlh dijual oleh ank2nya sendiri smata2 tuk menjelaskan hutang mereka kemudian ia dilanggar secara tak sengaja dgn kereta yg dipandu oleh anak2nya sehari sblm hri raya dan ia telah menghembuskan nafasnya yg terakhir pd mlm hari raya slps ia dpt melepaskan hajatnya utk menyiapkan juadah yg digemari oleh ketiga2 anknya iaitu rendang ayam, kari ayam dan aym msk kurma dan sempat juga menyuapkan makanan pd ketiga2 anknya..syukur ketiga2 anaknya sempat memohon maaf dr ibu mereka dan ibu itu juga telahpun memaafkan mereka..betapa besarnya pengorbanan dan kasih sayang yg diberikan oleh ibu utk kebahagiaan anak2nya. Bagaimanakah sekiranya anak itu tidak sempat memohon maaf pd ibunya sehingga ibu itu menghembuskan nafas yg terakhir?...Berdosakah anak itu?..Wallahualambissawab..Oleh itu pd sesiapa yg masih lg mmpunyai ibu & ayah, pulanglah ke kg utk bertme dgn mereka utk memohon keampunan sebelum terlewat..Terkenang arwah ibuku yg telah lama pergi..dan pada bulan yg mulia ini aku amat merinduimu ibu dan ayahku..semoga roh mereka dicucuri rahmat dan diampunkan segala dosa dan dimasukkan dlm glongan org2 yg beriman..Amin..Saksikan video kisah pengorbanan seorang ibu untuk dikongsikan bersama..

Powered by: Free Mp3 Download

Sesiapa yg sudi berkongsi pendapat dan pengalaman serta yg sudi memberikan komen tentang persoalan yg diutarakan dipersilakan..wassalam..


Thursday, July 28, 2011

Marhaban Ya Ramadhan 2011


Marhaban Ya Ramadhan

Selamat datang bulan suci

Namamu senantiasa di hati

Kedatanganmu selalu dinanti

Fadhilah & ganjaranmu ramai dicari

Ibadahmu diberkati

Dan kepergianmu pun ditangisi

Selamat menggapai ridha ilahi


Dalam kesakitan teruji kesabaran

Dalam perjuangan teruji keikhlasan

Dalam ukhuwah teruji ketulusan

Dalam tawakkal teruji keyakinan

Hidup ini amat indah jika Allah menjadi tujuan

Selamat menunaikan ibadah Ramadhan

MAAF ZAHIR BATIN

Ikhlas dari saya,

Nur Qaseh
 

Thursday, July 21, 2011

Ragam pelajar yang melucukan ..


Salam ceria semua..
Entry kali ni aku nak cite tentang situasi yg agak melucukan yg berlaku ditempat keje aku petang ni. Mase aku masuk bertugas kul 2 ptg tadi aku pun terus ke kaunter rujukan untuk ganti kejap staf yang betugas kat situ tengahari tadi nak rehat pulak. Biasa aku akan ganti dalam masa 1 jam je kat situ, lepas tu staf tu akan bertugas semula kat kaunter tu dan lepas 1 jam aku akan masuk semula kat bilik aku pulak sebab kat bilik akupun kene jaga gak takut ade pelajar nak cari thesis, cd or case law..tapi bilik aku ni open time ofis hour je..pastu tutup le..tak macam kaunter sirkulasi dan rujukan kene open sampai library tutup kul 10.00 pm.

Nak tau ape yg melucukan tu??..tadi..dalam masa 1 jam aku jage situ, tetiba datang seorang pelajar yg nak guna pc internet kat kaunter tu. Pelajar tu memang dah biasa wat lawak dan suke berseloroh dengan aku. .akupun tak kisah la sebab mereka tu aku anggap macam anak-anakku juga. So mase dia tengah tulis nama dia kat borang utk nak guna pc tu..nk tahu cite seterusbya..bace sketsa aku ngan pelajar tu kat bawah ni ye..hehe..

Pelajar : Hai..makcik yg cantik..

Aku : Hai..cantik ape ke bendenye..dah tua dah..(sambil tersenyum aku menjawab)

Pelajar : Mesti mase muda dulu makcik ni cantik kann..(sambil tersenyum)


Aku : Ye la tu..a ah..memang cantikpunn..hehe(saje je aku jwb mcm tu..gurau je..tp mmg mse mude dulu aku jadi rebutan gak..huhu..)

Pelajar : hai..kenapa laa..makcik tak muda sekarang ye..kalau takk..haha..(sambil tergelak dan berlalu dari situ)

Aku : kenape pulak dik..aku sje buat2 tanye sambil tersenyum ..aku faham ape yg pelajar tu maksudkan..(dlm hati ku nak tergelak dibuatnya..klakar tul la budak tu..haha..)

Pelajar : Takde ape-pe cik..sambil tersenyum dan berlalu dari kaunter tu..

Hai..macam-macam ragam pelajar yang aku pernah jumpe kat library ni..tapi kira ok gak pelajar ni ye..sekurang-kurangnya dapat jugak diorang tu menghiburkan hati aku ni..

Oklah itu je cerita aku kali ini ye..jumpa lagi.. wassalam..

Sunday, July 17, 2011

NIAT BAIK DIBALAS BAIK

Tak semua perkara yang kita anggap baik, orang akan anggap benda tu baik. Pokok pangkalnya semuanya bergantung pada niat kita. Kalau baik niat kita...insyaallah Allah akan redhoi setiap apa yang kita lakukan. Kalau niat kita tu buruk, suatu hari nanti tuhan akan tunjuk jua. Kalau kita rasa niat kita tu baik, jangan pedulikan apa orang lain akan cakap. Kadang-kadang lagi kita melayan benda tu...lagi sakit hati kita dibuatnya. Kadang-kadang berdiam diri tu lebih baik daripada kita marah-marah.

Bila sesuatu perkara yang buruk terjadi kat diri kita...mungkin kita akan tanya di mana silap kita. Mungkin kita dah berniat baik atas sesuatu perbuatan kita, tapi kita akan jumpa dengan orang yang cuba mengambil kesempatan ke atas diri kita. Masa tu mungkin kita tertanya-tanya di mana silap kita. Sedangkan, kita tak mampu membaca apa yang ada di hati setiap orang. Bila kita bersangka baik dengan seseorang, mungkin orang tu akan membuat sesuatu perkara yang buruk terhadap diri kita. Sebenarnya...lagi banyak kita diuji, lagi Allah sayangkan kita sebab kita akan dapat tau banyak perkara....

Walau apapun yang terjadi, kita teruskanlah perjalanan kita dengan sebaik mungkin.Yang penting niat kita tu baik. Kalau kita rasa kita ada buat silap, perbaikilah diri kita. Sesungguhnya, semua manusia tidak sempurna..bak kata pepatah Inggeris “nobody is perfect”. Mudah-mudahan, Allah akan berkati setiap perjalanan hidup kita dan mendapat keberkatan daripadaNya..InsyaAllah..

Tuesday, July 5, 2011

Fitnah!! Hasutan!! Dengki!! Kianat!!


Fitnah!!Fitnah!!Fitnah!!

Dosa memfitnah lebih besar dari dosa membunuh!

Tidak takutkah kau wahai manusia?

Tidak gentarkah engkau pada hukuman Allah?

Tidak gerunkah engkau pada janji-janji Allah?


Deria yang dianugerahkan olehNYA,

sepatutnya kau gunakan ke arah kebaikan..

Bukan menganiayainya sesuka hati engkau!

Semua itu pinjaman,

Sampai masa kau akan pulangkannya pada yang HAK!


Memfitnah sudahlah berdosa!

Menghasut!

Mengkianati!

Mengadu-dumba!

Memporak-peranda silaturrahim,

Kau fikir itu pahala????


Astaghfirullah...

Tegar kau memfitnah dan cuba menghancurkan

hubungan silaturrahim yang telah sekian lama bersemi..

Apa sebenarnya mahumu?

Apa sebenarnya yang bisa membahagiakanmu?

Adakah dengan menghancurkan hubungan itu,

Kau akan rasa bahagia?

Dengan melaga-lagakan mereka,

Kau rasa suka?? ..tersenyum sinis aku..


Allah Maha Kaya!

Allah Maha Mengetahui!

Janji Allah itu benar! Hukuman Allah juga benar!

Bersabarlah wahai orang-orang yang teraniaya, Berdoalah..

InsyaAllah, janji Allah untuk memakbulkan doa-doa orang yang teraniaya pasti kan terlaksana!





"Jika datang kepada kamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah terlebih dahulu akan kebenaran berita itu, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatan kamu itu."


(Al-Hujurat : 6)

Sunday, July 3, 2011

Happy Birthday to My Beloved Hubby..



Assalamualaikum..

Disini ku ingin mengucapkan selamat hari ulangtahun buat suami ku yang baru saja menyambut hari lahirnya yg ke 45 semalam 3 Julai 2011. Kudoakan agar dirimu sihat sentiasa, semoga dipanjangkan lagi usiamu dan dimurahkan rezeki serta dirahmati Allah S.W.T selalu hendaknya. Harapanku agar suamiku menjadi seorang suami dan ayah yang baik dan bertanggungjawab dalam melayari bahtera rumahtangga bersama isteri tercinta dan anak-anak yg disayangi. Terima kasih jua atas segala pengorbanan dan kasih sayangmu terhadapku dan anak2mu selama ini. Semoga ianya akan berkekalan hingga akhir hayat..Amin..

Special poem for my beloved hubby..

Sometimes I worry about you

You don't relax enough

You work so hard

There is so much for you to do


Sometimes I worry about you

You don't realize how much

you are appreciated

or how much you give

of yourself to others

or what a wonderful husband

you are to me

and what a perfect father

you are to our children

Other times I am thankful

for the way you are

as I realize it is the

only way you could be

But at all times

I want you to know

that I respect you greatly

and I thank you for

being the best man in the world

in every way

I love you


Happy Birthday

with All My Love Always..

Sincerity of Your Beloved Wife..

Friday, June 24, 2011

Projek Kreatif & Inovasi Sekolah Anak

Selamat berhujung minggu..

(Projek yg dah siap)

Entry kali ni nak citer pasal satu projek seni yang dibuat oleh anakku yg berada ditahun 2 sekolah SKMJ.MS. Semua murid disuruh oleh cikgunya utk membuat ape2 sje kenderaan contoh spt lori, bas, kereta kapal terbang dsbnya yg dihasilkan dengan menggunakan bahan terbuang spt kotak kasut, kertas surat khabar dan sebagainya. So ape lagi balik je sekolah haritu, dia terus cari kotak kasut yg dh tak guna lagi tuk wat projek seni tu. Dia dah ade idea sebenarnya nak buat ape cuma tak tahu nak wat camane maklumlah budak darjah 2 manelah pandai sangat nak buat keras tangan ni..kesian pulak aku tengok dia.akupun bagilah idea sikit dan tolong dia buat projek tu..nak tahu projek ape yg dia nak buat..sebenarnya dia nak buat sebuah lori kontena yg dibuat dari kotak kasut. Jom layann projek ni sampai siap…


Bahan2 diperlukan :

(Bahan yg digunakan dlm projek)


1 kotak kasut bersaiz kedil(utk kepala lori)

1 kotak kasut bersaiz besar(utk badan lori)

1-2 kpg surat khabar lame (utk melapik bahan agar tidak kotor)

Water colour & Brush

6 kpg penutup plastik saiz kecil(utk tayar lori)

Solotape/Gam

2 bilah Lidi Satay(utk smbung tayar lori)

Air & cawan, colour plate


Cara Membuatnya:

Mula-mula, sambungkan kotak kecik dan kotak besar dgn menggunakan selotape@gam agar dia bercantum. Lukiskan dahulu dgn marker kotak tersebut bahagian2 lori spt cermin depan, pintu, no plat dan lampu depan dan belakang. Tu idea masing2 la ye..Kemudian cat kotak tersebut dgn menggunakan water colour (terserah nak kaler warna ape).


(Bahagian depan lori lukiskan cermin, plat no dan lampu)

Bahagian cermin, no plat dan lampu tu cat la kaler yg sesuai ye.. Anak aku ni minat kaler merah so diapun cat badan lori tu dgn kaler merah, cermin kaler putih kebiru-biruan. pastu keringkan sebentar.

Bila dah kering cucuk lidi satay tadi di 3 posisi kotak yg besar tadi, 1 didepan(kepala lori),2 dibahagian badan lori(kotak besar) kemudian tebuk sedikit lubang pada penutup plastic tadi dan dicucukkan lidi tadi pada sebelah kanan dan sebelah kiri lori tersebut.Kemudian hujung lidi yg tajam tadi dipatahkan sedikit dan ditepi tayar tadi dilekatkan/dililitkan dgn selotape agar tayar tidak tercabut. Catkan tayar lori dgn warna hitam ..tayar biasa la warna hitamkan..tak taulah kut ade tayar kaler lain pulak..hehe..cat pada bahagian tepi tayar sahaja dan terserahlah nak buat spot rim tayar yg macamane seperti ini..

(proses mengecat tayar n spot rim daa..)

Kemudian jemurkan sekejap hingga kering..



(posisi depan lori..)

siap ade wiper lagi tuu..no. plat lori tu MAF 2702 – sebenarnya nomplat tu adalah singkatan nama tuan yg membuatnya Muhd. Aniq Faisyal dan tarikh lahir dia..27 Februari..hihi.. macam2 la budak ni..

(posisi tepi dan depan lori)

Dan lori kontena tu dah bersedia utk bawak barang2 impot/ekspot tu ke pelabuhan daa..pon-pon..hehe..selamat mencube….

Bila dah siap tu bukan main la gembiranya si Aniq tu siap bagi loving kiss satu kat pipiku, sayang seorang anak pd seorang ibu..dan dia juga mmg tak pernah lupa ucapankan terima kasih pada sesiapa yg sudi menolongnya…hehe..anak yg baik..baguslah macam tu nak, semoga ianya akan menjadi amalanmu sehingga dewasa kelak..Amin..

Pagi besoknya dengan senyum simpul dia bawak lori dia tu kat sek utk ditunjukkkan pada cikgunya. Cikgu siap bagi pujian lagi dan begitu jugak lah dgn member2 classmate dia..ummm..ape lagi kembang kempis2 la hidung dia..huhu..Aniq pun ade jugak bagitau yg kawan2 dia yg lain ade gak buat projek seni tu..ade yg buat kereta, kapal terbang dan sebagainya..Cikgu dia ambil projek seni dia tu utk disimpan di sekolah. Sekian…begitulah al kisahnye..

Bagi ibu2  kalau ade anak2 yg nk buat projek macam ni bolehlah tiru projek ni ye.. Selamat Mencuba..idea yang baik utk dikongsi bersama..

Friday, June 17, 2011

SELAMAT HARI BAPA - 19 JUN 2011



Salam Sejahtera,

Ketika ku titipkan lakaran ini pada blogku, perasaanku mula terusik kerana aku tidak berpeluang lagi mengucapkan Selamat Hari Bapa kepada ayahku kerana ayahku telah lama pergi meninggalkan kami selama-lamanya. Masih ku ingat lagi kenangan menjaga arwah ayahku yg sedang sakit kerana mengidap sakit Asma(lelah) dan sakit jantung di hospital satu ketika dulu dimana berbelas-belas wayar diletakkan didada arwah ayah dan bergenggam2 ubat yg telah diberikan oleh doctor untuk memulihkan penyakit arwah ayahku, kesihan, sedih dan pilu sekali aku melihat keadaan ayah pada waktu itu..dah hampir 2 minggu ayahku berada dihospital. Sehinggakan pada suatu hari arwah ayah mencabut semua wayar2 itu dan menyuruh ibuku dan keluargaku supaya memberitahu kepada doctor yg dia ingin pulang kerumahku dikampung, arwah siap tanya arwah ibuku(pd masa tu ibuku masih hidup)..”dah siap ke rumah kita?” sbb masa tu kami baru saja berpindah kekampung sebab ayahku baru saja pencen dan dia membina sebuah rumah utk kami sekluarga dikampung. Jawab ibuku “sudah”..selepas mendengar jawapan ibuku, kulihat keceriaan pada wajah arwah ayahku seolah2 dia tahu yg dia akan pergi jauh...disebabkan desakan arwah ayah yg ingin sangat pulang kerumah, kami terpaksa membawa dia pulang, memang pada malam itu aku tidak tidur semalaman kerana menjaga arwah ayah yg sedang nazak..aku dan keluargaku serta sedara maraku yg dekat tak putus2 membacakan surah Yassin untuknya dan pada keesokkan harinya iaitu pd jam 4.00 pagi, ayahku menghembuskan nafasnya yg terakhir dan pergi buat selama-lamanya..Oh Tuhan hancur luluh jiwa dan ragaku ketika itu sebab orang yg aku sayang dan yg kuharapkan telah tiada, siapa yg akan menghantar dan mengambilku pulang dari kerja jika bukan ayahku..tiada lagi tempatku bermanja dan mengadu masalah tapi apakan dayaku, Allah lebih menyayanginya..Aku redha atas ketentuan Ilahi..Buat arwah bapaku yg telah lama kembali ke rahmatullah..jutaan terima kasih atas segala, pengorbananmu tak ternilai harganya dan kasih sayang yang kau curahkan padaku dan keluargamu tak akan ku lupakan buat selamanya. Hanya dengan iringan doa yang mampu ku lafazkan semoga roh arwah tenteram disana, semoga rohmu dicucuri Rahmat olehNya dan dimasukkan dalam golongan org2 yg beriman..Al-Fatihah..Amin..

Sempena menyambut hari bapa pada 19 Jun 2011 ini, disini aku ingin mengambil kesempatan mengucapkan “Selamat Hari Bapa” buat suamiku (Suhaimi b. Yaacob) iaitu bapa kpd anak2ku dan juga bapa mertuaku (Yaacob b. Ismail)yg berada di K.Pilah,NS , terima kasih ku ucapkan atas segala pengorbanan yg telah kalian berikan pada keluargamu. Dan ucapan ini juga ku tujukan buat semua yg bergelar bapa,daddy, papa,baba, ayah n abah n apa jua panggilan utk mereka ..jadilah seorang bapa yg baik dan bertanggungjawab dan berilah kasih sayang yg sepenuhnya dan didikan agama yg sempurna buat keluargamu agar anak-anakmu akan menjadi insan yang berguna didunia dan akhirat..InsyaAllah.

Kepada yang masih mempunyai Ibubapa,jagalah mereka sebaik mungkin,balas lah jasa kedua Ibubapa,walaupun kita tidak mampu membalasnya sepertimana mereka menjaga,membesarkan kita dan memberi didikan yang sempurna kepada kita..


AYAH


Ketika berjauhan

Masihku rasa hangat kasihmu ayah

Betapaku rindukan redup wajahmu

Hadir menemaniku

Terbayang ketenangan

Yang selalu kau pamerkan

Bagaikan tiada keresahan

Walau hatimu sering terluka

Tika diriku terlanjur kata

Tak pernah sekali kau tinggalkan

Diriku sendirian

Ketika ku dalam kedukaan

Kau mendakap penuh pengertian

Di saat diriku kehampaan

Kau setia mengajarku

Erti kekuatan

Terpancar kebanggaan

Dalam senyummu

Melihatku berjaya

Bilaku kegagalan

Tak kau biarkan

Aku terus kecewa

Dengan kata azimat

Engkau nyalakan semangat

Restu dan doa kau iringkan

Terbayang ketenangan

Yang selalu kau pamerkan

Bagaikan tiada keresahan

Tak dapatku bayangkan

Hidupku ayah

Tanpa engkau di sisi

Semua kasih sayang

Yang kau curahkan

Tersemat di hati

 
Lagu ni ditujukan khas buat arwah ayahku dan semua bapa2..dengarkanlah dan hayati lirik lagu tersebut..Tajuk lagu Ayah dari Ae Man..




Renungan:
"Berikan kasih sayang secukupnya dan buat yang terbaik kepada Ibu bapa mu sementara mereka masih ada, kelak mereka sudah tiada lagi,pada saat itu pasti kita akan merasai satu kehilangan yang besar dan timbul perbagai penyesalan dan pada saat ini semuanya sudah terlambat.."renung-renungkan..Wassalam..


"Happy Birthday" Buat Putera Sulungku Hafizh..ke 15


Kek Harijadi utk Bang Fizz yg ke 15 thn


Entryku kali ini hanya sekadar untuk mengucapkan Selamat Hari Lahir buat anak lelaki sulungku Hafizh yg baru saje menyambut bufdaynya yg ke 15 pada 14 June yg lepas. Sebenarnya aku nk publishkan haritu tp x sempat pulak..kira ok la kut walaupun dh terlewat tp masih dlm minggu ni lagikan..jgn marah ye Bang Fizz..walaupun x wish kt blog tpkan ma dah wish abang kat rumah pd 14hb tu kann..diiringi doa dan ciuman sayang dari seorang ibu buat anaknya..ok la tu..

Haritu kek harijadi diapun aku tak sempat nk buat, bagi anak2ku yg lain aku buat tp harijadi dia aku tak sempat nk buat, nanti kecik hati pulak dia..utk tidak menghampakan dia my hubby dah belikan sebiji kek utk dia petang tu..Hafizh sebenarnya tak tahu ade kek dlm frezze sbb dia sibuk nk gi mengaji mlm tu..mse dia pegi mengaji tu..aku n hubby sje nk wat surprise kt dia sbb biasanya lepas balik mengaji dia akn bukak tudung saji nk tengok lauk ape yg ade sbb dia nak makan nasi mlm tu..lepas dia balik dri mengaji dia terus bukak saji, tengok2 bukannya lauk yg terhidang tp sebiji kek..bukan main gembira sekali aku tengok dia pd mlm tu..ade jgk rupenya kek harijadi utknya, dia ingatkn takde..hehe..


Puteraku Hafizh

Bang Fizz..ma dan ayah mendoakan agar abang panjang umur, murah rezeki dan sihat selalu dan semoga abang Hafizh akan menjadi anak yg soleh dan berguna didunia dan akhirat..Aminn...Wassalam..

Wednesday, June 8, 2011

30 WASIAT IMAM SYAFIE


(Image pd kulit buku Wasiat Imam Syafie)

Assalamualaikum dan Ahlanwasahlan buat sahabat2ku dan saudaraku yang beragama Islam semua..

Sebenarnya buku ni memang dah lama aku baca dan ku bawak kehulu kehilir kemana saja aku duduk. Buku ni gak dah macam sahabatku dikalaku kesunyian tanpa teman untukku berbicara. Dah berminggu2 aku baca tapi tak habis-habis lagi..ape taknya, baca sekejap2 je..aku baca mase free, bila ade kerja aku tutup dan bila free aku sambung semula..kadang2 dah 2-3 kali topic yang sama dibaca. Buku ni juga banyak memberi pengajaran pada kita semua dan ianya banyak mengandungi kata-kata hikmat dan nasihat dari Imam Al-Syafie untuk dijadikan teladan dan persiapan sebelum kita diabadikan dialam barzakh kelak. Harganya tidaklah mahal sangat cuma RM19.00 sahaja, tak rugi kala kita beli tapi rugi kalau tak membacanya..

Kat dalam blog ni aku sematkan beberapa kata-kata hikmat dan wasiat yang terkandung didalamnya untuk dikongsikan bersama..aku nipun bukannya pandai sangat bab-bab agama ni masih banyak lagi ilmu yang perlu ditimba dan dipelajari..sama-samalah kita baca dan amalkan ye..InsyaAllah…kita akan selamat dunia dan akhirat..Amin..


Wasiat dan Kata-Kata Hikmat dari Imam Syafie serta Ulasannya

1. “Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia akanmenjagamu dan membuatmu cemerlang didunia dan akhirat, disamping ianya menjadi amalan para nabi, rasul dan orang-orang soleh.”


Ulasan: Ilmu yg sebenar-benarnya adalah ilmu akhirat spt tauhid ataupun ilmu dunia spt sains dan matematik kerana kedua-dua jenis ilmu ini mengajar kita akan kewujudan dan kekusaan Allah yang tidak terbatas.

2. “Pilihlah makanan yg halal kerana ia menjamin kesihatan dan menyebabkan syaitan gerun.”


Ulasan: Dalam hadis yg diriwayatkan oleh Tirmizi, nabi berkata, “Setiap daging yang tumbuh daripada makanan yg haram, maka api nerakalah yg layak baginya.”

3. “Perbanyakkan menyebut Allah drpd menyebut makhluk” dan “Perbanyakkan menyebut akhirat drpd menyebut urusan dunia..”

Ulasan: Nabi Muhammad s.a.w pernah mengingatkan umatnya berkenaan menggunakan 5 kesempatan sebelum tiba 5 bencana iaitu muda sebelum tua, lapang sebelum sibuk, sihat sebelum sakit, kaya sebelum miskin dan hidup sebelum mati.

4. “Sabar menghadapi musibat adalah sebesar-besar erti sabar di mana sabar itu sendiri memerlukan kesabaran pula. Adapun bala dan musibat, ia menunjukkan adanya perhatian dan kasih sayang Allah. Oleh itu, syukurilah ia kerana syukur yang demikian setinggi-tinggi erti syukur.”

Ulasan: Musibat dan nikmat adalah cubaan drpd Allah s.w.t supaya manusia sedar dan kembali mengingati kekuasaan Allah. Manusia mempunyai sifat yg berbeza terutama dalam menghadapi susah, musibat, bala, malapetaka, kesenangan dan kenikmatan.

5. “Apabila salah seorang diantara kaum kerabat ataupun jiran dan saudara kamu sakit, hendaklah ringankan langkah untuk menziarahinya kerana ia disaksikan oleh malaikat dan dicintai Allah.”

Ulasan: “Barangsiapa menziarahi orang sakit atau menziarahi saudaranya kerana Allah, maka terdengarlah suara yang memanggil dan mengatakan bagus dan bagus langkahmu dan ambillah tempat tinggalmu di dalam syurga.”

6. Marah adalah salah satu di antara panah-panah syaitan yang mengandungi racun. Oleh itu, hindarilah ia agar kamu dapat menewaskan syaitan dan bala tenteranya.”

Ulasan: Apabila marah diperturutkan, ia membakar kebaikan seperti api membakar kayu dan tiada yg tersisa kecuali barah dan debu.

7. “Kasihanilah anak Yatim kerana Rasulullah SAW juga etrgolong sebagai anak Yatim dan baginda akan bersama-sama denagn orang yang menyayangi dan mengasihi anak Yatim di akhirat.”

Ulasan: Membiarkan anak Yatim bererti kita mengkianati agama dan menghina mereka. Ini bererti kita turut membenci Nabi Muhammad yang juga anak Yatim piatu. Bimbinglah mereka kejalan yang diredhai Allah dan jauhilah mereka daripada jalan kesesatan.

8. “Berbuat baik dan tunjukkan baktimua kepada ibubapamu tanpa mengenal letih dan lelah sebagaimana mereka telah berbuat begitu sepanjang hayat mereka. Ianya akan menambah keberkatan pada umurmu, menambah rezeki dan keampunan atas dosa-dosamu.”


Ulasan: Derhaka kepada ibubapa termasuk dalam 4 dosa-dosa besar. Keadeaan ini jelas berdasarkan kata-kata nabi yang dinyatakan oleh Bukhari, “Sebesar-besar (daripada) dosa besar ialah menyekutukan Allah, membunuh manusia, derhaka kepada kedua ibubapa dan menjadi saksi palsu.”


9. “Berbuatlah sebanyak-banyaknya amal soleh kerana ia merupakan pendinding dan perisai orang Mukmin dan pelindung daripada serangan iblis.”

Ulasan: Semua amalan itu bukan untuk Allah, tetapi untuk keuntungan pengamalnya sendiri. Allah tidak memerlukan kita dan amal soleh kita sedikit pun. Sebaliknya, kitalah yang memerlukannya.


10. “Takwa merupakan pakaian kebesaran dan hiasan akhlak Muslim sebenar, Ianya ibarat pokok zaitun, minyaknya membawa berkat, ianya juga memberi kejayaan dan kemenangan.”

Ulasan: Nabi Muhammad pernah berkata dalam hadis yang dinyatakan oelh Tirmizi, “Bertakwalah kamu dimana saja berada, iringilah setiap perbuatan dosa dengan amalan kebaikan yang akan memadamkan dosa itu dan pergaulilah manusia dengan akhlak terpuji.”


11. “Iman mempunyai bentengnya bagi menghalang segala serangan yang cuba merobohkannya. Oleh itu, bagi menguatkan benteng iman,perlulah dibajai keimanan dengan 5 perkara iaitu yakin, ikhlas, mengerjakan amalan sunat, istiqamah beramal, bertatasusila ataupun berdisiplin didalam mengerjakan ibadah.”

Ulasan: Iman itu selepas diusahakan mencari dan menyuburkannya, wajib pula mengawal dan membentenginya daripada seranan musuh-musuh yang akan merosakkan iman. Tanpa pagar ataupun benteng yang kukuh, pasti iman terancam oleh musuhnya iaitu nafsu dan syaitan.


12. “Ingat dan zikir kepada Allah SWT sebanyak-banyaknya kerana ia mengubati penyakit jasmani dan hati. Ia mencetuskan ketenangan hidup dan qanaah.”

Ulasan: Ketenteraman hati dan ketenangan hidup adalah kuasa maha ajaib yang diperlukan dalam hidup manusia. Menjadi hokum serta prinsip alam, orang itu akan berasa aman dan tenang apabila mengetahui dan merasakan disana ada ‘kuasa’ yang mampu mengatasi segala kebimbangan dan rasa terancam oleh musuhnya iaitu nafsu dan syaitan.


13. “Khusyuk secara zahir adalah khusyuknya orang awam, khusyuk secara batin adalah khusyuknya orang pilihan disisi Allah.”


Ulasan: Khusyuk berlaku kerana hati ikut bermunajat, berzikir, sentiasa berdoa kepada Alllah serta sentiasa ingat Allah melihat gerak-geri hambanya.


14. “Kubur adalah sebuah perhentian sementara untuk membolehkan ke satu perhentian lagi yang penuh dengan soala siasat. Oleh itu siapkan jawapan yang adil dan benar menerusi amal yang benar dan taat kepada Al-Haq yang tidak berbelah bagi.”

Ulasan: Didalam kubur. Liang yang sangat sempit, tidak ada perbezannn diantara pelayan dan majikan, kaya dan miskin semuanya sama. Nikmat kemewahan dan kelazatan dunia pasti berakhir dengan kematian.


15. Kita hendaklah sentiasa memohon perlindungan daripada Allah. Sekurang-kurangnya kita mengucapkan Au zubillahimin al-syaithan il-rajim. Jika serangan syaitan datang juga bertalu-talu dengan hebat, kita mestilah bersabar dan menyedari bahawa Allah Taala hendak menguji keteguhan sabar kita, hendak melihat ketulenan jihad kita. Ketahuilah perang dengan syaitan itu lebih hebat daripada perang sabil.”


Ulasan: Syaitan sentiasa berdendam dengan manusia. Setiap saat memerangi manusia dengam membisikkan hasutan, godaan dan tipu daya. Manusia yang mengerjakan ibadat kepada Allah adalah orang yang paling dimusuhi.


16. “Sebesar-besar keaiban(keburukan) adalah engkau mengira keburukan orang lain sedangkan keburukan itu terdapat dalam dirimu sendiri.”


Ulasan: Nabi Muhammad memberitahu sebesar-besar keburukan apabila engkau melihat keburukan dan kekurangan yang ada pada diri orang lain sedangkan keburukan dan kekurangan yang engkau cemuh dan cela itu ada did alam diri engkau sendiri.”


17. Hati adalah raja di dalam diri. Oleh itu lurus dan betulkan ia supaya empayar kerajaan dirimu tegak diatas al-haq yang tidak disertai oelh iringan-iringan pasukan kebatilan.”


Ulasan: Anggota lahir hanya rakyat dalam kerajaan diri yang patuh pada perintah raja. Apabila hati jahat, jahatlah seluruh anggota badan. Sebalik apabila hati baik, maka baiklah seluruh anggota badan.


18. Ketahuilah bahawa Istighfar yang diucapkan dengan betul mampu membuat syaitan lari ketakutan dan menggoncanag empayar iblis di istana kerajaannya.”


Ulasan: Istighfar dapat melembutkan fikiran dan jiwa individu. Ia menghindarkan individu daripada terlanjur melakukan kesalahan, menyalahkan orang lain dan menyebut perkataan dan ucapan yang tidak terpuji. Sebaliknya, selalu menyebut nama-nama Allah dan terus memohon keampunan Allah.


19. Ketahuilah sebesar-besar kesenangan didunia dan diakhirat adalah member maaf kepada orang lain dan melupakan terus kesalahannya, nescaya Allah akan meninggikan darjatnya disisi manusia.”

Ulasan: Sifat suka memaafkan adalah perbuatan terpuji. Ia menzahirkan kebersihan hati yang suci murni. Orang yang suka memaafkan orang lain adalah hasil dorongan keredhaan hatinya kepada Allah.


20. “Tafakurlah sebelum tidur utnuk menghisab diri sendiri diatas salah dan silap semasa aktiviti pada siang hari sebagaimana Umar bin Khatab menyiasat dirinya dengan pelbagai soalan tentang dosa-dosanya pada siang hari.”

Ulasan: Imbas kembali setiap gerak langkah sepanjang siang tadi. Bandingkan amalan semalam dan hari ini. Jika amalan hari ini semakin baik, itu tandanya sudah ada peningkatan takwa di dalam diri. Tidak kira samada amalan itu berkaitan dengan urusan hablulumminallah iaitu hubungan dengan Allah dan hablumminannas iaitu urusan dengan manusia.


21. “Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia akan menjagamu dan membuatmu cemerlang didunia dan diakhirat, disamping ianya menjadi amalan para nabi, rasul dan orang-orang soleh.”


Ulasan: Insan terbahagi kepada 3 iaitu:

1. Mereka yang mengenal Allah

2. Mereka yang mencari kebenaran

3. Mereka yang tidak berpengetahuan dan mencari kebenaran


22. “Barang siapa yang ingin meninggalkan dunia dengan selamat, hendaklah dia menagamalkan sepuluh hak berikut:


1. Hak diri iaitu mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan bercakap dan berpada-pada dengan rezeki yang ada…”

Ulasan: Hak kepada Allah iaitu mengajak manusia kearah kebaikan, mecegah manusia daripada kemungkaran, menyukai ketaan dan membenci maksiat.”


23. “Engkau seorang manusia yang dijadikan dari tanah dan engkau juga akan disakiti (dihimpit) oleh tanah.”


Ulasan: “Mengapa iblis yang diciptakan daripada api dan kemudian dia diseksa pula dengan api?”


24. “ Barang siapa yang menjalin ukhuwah dan menghidupkannya, maka ia akan memperoleh sepuluh keutamaan…”


Ulasan: Orang yang menghubungkan ukhwah amat disukai Allah serta penduduk-penduduk langit. Para malaikat juga gembira.


25. “Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman bahawa mereka akan ditinggikan darjat dan diberi kemuliaan selagi mereka menunaikan perintah Allah…”

Ulasan: Didepan kita terbentang dua jalan. Terpulang kepada kita jalan yang mana mahu diikuti. Tepuk dada, tanya iman. Bukan tanya selera yang memang suka kepada nafsu.

26. “Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman bahawa mereka akan mendapat pertolongan Allah spt dlm pernyataannya dalam surah ar-Rum ayat 47 yg bermaksud, “Dan adalah menjadi hak (tanggungjawab) Kami untuk menolong orang-orang yang beriman”.

Ulasan: Allah juga menyatakan dalam surat Ali Imran ayat 160 yang bermaksud, “Jika Allah menolong kamu, maka tiadalah yg dapat mengalahkan kamu, jika Allah membiarkan kamu (tidak memberikan pertolongan) maka siapakah yang dapat menolong kamu selain Allah,”.

27. Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman bahawa mereka akan mendapat pembelaan daripada Allah sebagaimana pernyataannya dalam surah al-Hajj ayat 38 yang bermaksud, “Sesungguhnya Allah membela orang-orang yg beriman”.

Ulasan: Sesungguhnya wali2 Allah itu adalah mereka yg tiada kekhuatiran dan tiada mereka bersedih hati iaitu orang-orang yg beriman dan bertaqwa kepada Allah,”.


28. “Allah s.w.t menjanjikan kepada orang-orang yang beriman akan memberi petunjuk dan jalan lurus sebagaimana pernyataan Allah dalam surah al-Hajj ayat 54 yg bermaksud “ Sesungguhnya Allah adalah pemberi petunjuk bagi orang-orang yang beriman kepada jalan yang lurus’.”

Ulasan: Lima perkara bagi mendapat Hidayah Allah


1. Perbanyakkan menyebut Allah


2. Perbanyakkan menyebut akhirat.


3. Perbanyakkan menyebut dan mengingati kematian


4. Jangan menyebut-nyebut kebaikan kebaikan diri dan keluarga


5. Jangan sebut-sebut keaiban orang.

29. “Allah SWT menjanjikan kepada yang beriman bahawa mereka akan memperoleh rezeki yang baik dan pelbagai keberkatan selagi mereka menunaikan perintah Allah SWT sebagaimana pernyataannya dalam surah al-A’raf ayat 96 yang bermaksud, “Jikalau sekiranya penduduk kota beriman dan bertaqwa pasti kami akan melimpahkan mereka berkat dari langit dan bumi tetapi mereka mendustakan auat-ayat kami, maka kami seksa mereka disebabkan perbuatan mereka’.”

Ulasan: Quran menyebut, segala musibat yg menimpa adalah akibat daripada tingkah dan olahan manusia sendiri. Ada masanya musibat itu tidak Cuma menimpa orang yang salah tingkah (zalim) tetapi meliputi semua orang, termasuk orang yang tidak bersalah.



30. “Allah SWT berjanji kepada orang yang beriman bahawa mereka akan memperolehi rezeki yang baik dan pelbagai keberkatan selagi mereka menunaikan perintah Allah SWT sebagaimana pernyataannya dalam surah al-A’raf ayat 96 yg bermaksud, ‘jikalau sekiranya penduduk kota beriman dan bertakwa pasti kami akan melimpahkan mereka berkat dari langit dan bumi tetapi mereka mendustakan ayat-ayat kami, maka kami seksa mereka disebabkan perbuatan mereka’.”


Ulasan: Quran menyebut, segala musibat yang menimpa adalah akibat daripada tingkah laku manusia sendiri. Ada masanya musibat itu tidak Cuma menimpa orang yang salah tingkah(zalim) tetapi meliputi semua orang, termasuk orange yang tidak bersalah.


Semoga ianya menjadi panduan dan teladan untuk amalan kita bersama, renung-renungkan dan selamat beramal…

Wassalam..

Monday, June 6, 2011

BLOGKU BERWAJAH BARU...


Salam bahagia semua especially buat pengunjung2 yg sudi singgah ke blogku yg tak seberapa ini..

Nak tau tak..semalam..dek kerana aku boring sgt coz xde keje nak buat, akupun bukak blog aku dan cuba mengondem konon2 nk tukar template blogku yg lame kpd yg baru… haa cantik tak wajah baru blog aku ni..biru..lembut..mmg aku minat dengan warna biru, sesuai dgn jiwa aku..sebenarnya aku dh bosan dgn template yg lame tu..jeles pulak bila tengok blog orang tu cantek2 templatenya..sebenarnya aku dh lame nk tukar template baru blog ni tp aku ni jenis takut nk mencuba sbb aku taklah expert sangat tentang buat blog ni just taip text dan upload pic tu kira o.k laa..bukan ape aku takut karang edit-edit langsung hilang semua..haa ..baru padan ngan muke aku..hehe..nk kate aku ni terror sgtpun tak jugak..biasa2 je..orang nogri 9 kate boleylah daripada takdo..padanlah dgn umur seusia aku ni 40++ pun pandai gak berblogging..biasenya blog ni tuk anak2 muda je kann..tp aku ni, walaupun umur dh separuh abad tp aku jenis suka belajar sesuatu yg baru@jenis org yg suke menimba ilmu.. tak kiralah ape2 ilmu sekalipun samada ilmu memasak, ilmu mengemas nk yg up to date sikit, begitu juga dgn penampilanku, minat gak dgn gaya dan fesyen2 terbaru dan terkini apetah lagi ingin mencube sesuatu yg baru dlm bidang IT ni e.g. belajar edit mengedit gambar dlm photoshop, magic photo, photoshine, FB dan juga dlm berblogging ni..kalau orang boleh buat kenapa aku tak boleh..orang kate buat lah sekadar yg termampu..

Masa zaman aku muda-muda dulu manalah ada benda2 macam ni..aku cuma pandai menaip dengan menggunakan mesin taip je sebab aku masuk kelas menaip sehinggalah aku berjaya dapat sijil menaip/trengkas kelas permulaan dan menengah, itulah sijil yg aku gunakan semasa pertama kali aku menghadiri temuduga sebagai Jurutaip@Kerani dan dengan hanya berbekalkan sijil SPM yg ku ada, masa tu mana ada komputer mcm sekarang ni..waktu tu usiaku baru masuk 21 thn..aku mula mengenali komputer semasa usiaku 25 tahun, barulah ada komputer ni, waktu tu komputer menggunakan system” Professional Write” kalau sekarang ni “Words” dan “Lotus” sekarang ni “Excel”. Lepas tu baru aku dihantar kursus komputer permulaan masa tu belajar “System Microsoft Window” dan seterusnya Excel, Power Point. Kalau dulu aku hanya pandai membuat presentation dgn menggunakan Power Point shj tetapi aku dah belajar wat present dgn menggunakan sistem “Movie Maker”..hehe..seronok sangat dapat belajar ilmu2 yg berguna mcm ni..sebenarnya tak kisahlah kita ni tua ke muda ke..janji kita nak mencuba dan belajar sesuatu yg baru jangan sampai orang kata aku ni ketinggalan zaman di dunia yg semakin maju dan serba canggih ni, so kita mestilah memandang ke hadapan bak kata orang putih, “we must move forward”..betul ke aku eja ni..aku ni tak pandai sgt cakap orang putih ni, sikit2 tu boleh la..hehe…isshhh..panjang pulak celoteh aku ni, macam mak nenek pulak..nanti bosan pulak orang nak baca..tp aku tak suruh korang bace kann, kalau korang nk bace..bace lah..kalau tak nak bace aku dan tak marahpunn..suka2hati korang lah ye..”AIMAN TAK KESAH..”..HEHE..


Ikhlas dari orang lame yg tak seberape nk pandai ..SEKIAN..WASSALAM..