SALAM SEJAHTERA

Friday, September 3, 2010

Kereta Buat Ragam..

Semalam 3 September 2010, mase aku nk balik kerja kul 5.00ptg. Keluar dari ofis terus menuju ke kete, masuk dalam keta terus stat enjin, biasa tu stat2 terus hidup je enjin kete, ni.. start2 x hidup pulak..dh 3-4 kali stat x hidup aku pelik jugak nk kate minyak xde minyak aku dh isi penuh, nk kate rosak yelah kete baru 2 tahun pakai xkn dh rosak sbb kete baru bknnya second-hand. Aku ni sebenarnya tau bawak kete je..bukannya tau ape2 tentang kerosakan atau ape2 pasal kete. Lepas tu aku call rakan sepejabatku lelaki, dialah satu2nya staf lelaki kt ofis aku ni, sib baiklah dia ot smlm. Aku call dia sbb nak mintak tolong dia tengokkan ape masalah keteku..Diapun datang dan tanyaku kenapa..aku cakap akupun tak tau kenapa bila start kete tak hidup. Aku suruh dia tengok, diapun terus masuk ke keteku n terus stat tapi tak hidup jugak, dia cakap ni mesti pasal bateri dah habis biasa cam tu la..ye la orang lelaki ni semua tahu pasal masalah kete ni..cam aku ni x tahu ape2pun dan malas nak amik tahu..tahu naikk je..tu la bila dah jadi cam ni baru padan muke aku..hehe..

Aku terpakse call suamiku dan bagitau dia pasal keteku buat ragam, mulanya dia susuh aku cuba start semula, letak gear kt P(parking)dan tekan break..aku cuba la buat tapi masih tak hidup jugak..suamikupun cakap mesti bateri dah kong , nak tak nak dia terpakse datang jugak tengok..bila suamiku sampai dia check2, dia kate mmg bateri keteku dah kong..aduyai nak tak nak terpakselah aku beli bateri baru..hai.mcm tahu2 je semalam aku dapat bonus tapi aku tak tengok lagi duit bonus tu dah ad eke belum, nasib baiklah masih adelah saki baki duit gajiku hari tu..Akupun naik kete suamiku , pegi kat bank kt stesen minyak Petronas luar dan terus ke bengkel kete tuk beli bateri baru, nasib baik kete tu tak tutp lagi sebab masa tu dah dekat pukul 6 petang. Suamiku tanya tauke kedai tu barape harga bateri tu, tauke cina tu cakap mula2 rm150 tp disebabkan suamiku dah biasa repair kete kt bengkel tu dapatlah dia kurangkan harga bateri tu rm140, maka terbanglah duitku rm140..nak wat camne kan dah nak pakai kete terpaksalah tanggung risikonya..mula2 bateri habis lepas ni tak tahulah ape lagi agaknya..standby je la duit tu..

Selepas beli bateri tu aku dan suamiku terus ke ofisku dan masukkan bateri baru yg ku beli tadi kt tempat enjin keteku..rakan ofisku tadi pun tolong sama pasang bateri tu..bila dah siap, aku cubalah stat semula enjin kete..barulah boleh stat..lega rasenya..aku berterima kasih pada rakanku itu kerana sudi menolongku..

Tengok jam dah pukul 6 lebih,nasi pun tak masak lagi dan lauk tuk berbukapun tak buat lagi, aku rase dah tak sempat nak masak..balik rumah aku solat jap pastu ajak ank2ku pergi ke bazaar ramadhan tuk beli juadah tuk berbuka, kuih2 dan laukpaukpun dah tak banyak sebab dah banyak gerai yg dah tutup, maklumlah dah dekat nak raya, ramai yg dah bersiap nak kemas rumah dan balik kg..Aku beli 2 jenis kuih dan lauk je tuk berbuka dan terus balik, sampai dirumah dah dekat kul 7 , turun kete terus masuk ke dapur buat air teh panas dan air oren tuk anak dan siapkan hidangan atas meja, nasib baiklah anak2 dah besar2 bolehlah tolong..takdelah aku penat sangat kat dapur tu, dah settle semua tu mase tuk berbuke pun dah cukup..semuanya dah mengadap meja, selepas anakku baca doa berbuke dan doa makan kamipun berbuke..masing2 tak sabar nak makan sebab hari ni semuanya kelaparan kerana kami tak sempat nak bersahur sbb terlewat bangun, lupe nak kunci jam..sedar2 dah kul 6.30..tapi takpelah..Alhamdulillah semuanya dah selamat...Amin..

No comments: