SALAM SEJAHTERA

Thursday, September 2, 2010

BUTIR NANGKA CACA NUR KASIH

Transformasi resepi susulan arwah ibu...





Bahan-bahan:

3 cawan tpg pulut@1/2 bgkus
1cawan tpg gandum
2 cawan gula pasir
2 kotak kecil santan pekat(tambah dgn sedikit air utk cairkn sedikit kuahnya)
1 sudu kecil halba
2 helai daun pandan(disimpul)
1 bungkus bubur cacar ada dijual dikedai
Sedikit air(ikut adunan)
Pewarna merah jambu, hijau dan kuning

Cara Membuatnya:

1. Masukkan tepung kedalam mangkuk besar dan gaulkan bersama air sehingga menjadi doh .(kalau terlebih cair tambah tepung, kalau trlebih pekat tambah air sehingga tepung x melekat ditangan.
2. Bahagi kpd 3 warna dlm mangkuk yg berasingan iaitu adunan berwarna merah jambu, hijau dan kuning.
3. Panaskan air dalam periuk yg sederhana besarnya sehingga mendidih.
4. Sementara menunggu air mendidih bolehlah bentukkan adunan doh tadi dgn bentuk bujur seperti biji nangka.
5. Adunan yg telah siap digentel bulat tadi kemudiannya dimasukkan kedalam periuk yg berisi air dan bila adunan tepung itu timbul dipermukaan air bolehlah diceduk dgn menggunakan senduk berlubang agar air senang ditoskan kemudian masukkan kedalam mangkuk lain yg berisi air.
6. Buatlah berulangkali semua adunan doh sehingga habis kemudian masukkan pula bubur caca yg dibeli dan masak sehingga ia lembut, angkat dan toskan.
7. Masukkan adunan yg telah masak tadi didalam bekas yg berisi air buat seketika supaya ia tidak melekat.
8. Dalam periuk yg lain pula, masukkan santan pekat dgn dicampur dgn sedikit air, masak dengan api yg sederhana besarnya dan dikacau selalu agar santan tidak berketul2.
9. Masukkan halba, gula, garam dan daun pandan dan kacau lagi.
10. Bila santan hampir masak masukkan adunan yg telah siap dimasak dengan menggunakan senduk berlubang dan kacau lagi sehingga masak dan biarkan ia sejuk dahulu sebelum dimakan.

Nota:

Resepi asal adalah dari resepi arwah ibuku yg hanya menggunakan satu color sahaja iaitu hijau dan kuahnya pula berwarna perang kerana dicampur dengan gula enau@nisei(org klntn pnggil) tetapi aku telah mengubahsuaikan sedikit dengan membuat doh dalam bentuk warna warni agar ia nampak lebih ceria dan lebih menyelerakan dan kuahnya warna putih susu, orang kata nk masak ni kene kreatif jugak..bubur ni memang sedap dimakan dengan kuah yg tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair.rupenya pun menarik, colouring gitu..emmm..yummy..

Ini adalah menu waktu berbuke semalam.. yang geli hati tu..suamiku yg sebelum ni tak berape gemar makan kuih ni..nampaknya sampai tambah 2-3 mangkuk (maklumlah suamiku org neghri 9..x beso makan kuih cam ni sbb omak dio x ponah buekk..hehe..).Seronok tengok suami dan anak2 makan..

selamat mencube...kalau x jadi tu bukan salah resepi ye tapi salah orang yg membuatnye..hehe..x menoghehh..kato oghang noghori...hihi..

No comments: