SALAM SEJAHTERA

Friday, October 29, 2010

Abang…adik mintak maaf…

Entry kali ni.. aku nk cite sikit pasal ragam anak-anakku masa cuti hari tu sempena Hari Keputeraan Sultan Pahang pada 24hb Oktober 2010 yg lepas. Anak-anak tak sekolah dan akupun tak kerja pada hari tu..masing2 semuanya lepak kat rumah je sebab tak gi mana2. Mulanya camni.. si abang sibuk la setting koleksi gmbr dan lagu2 kegemaran dia kt dlm hp dia..pastu tunjuk la kt aku(maknya)pasal tu..dia bukan main happy nmpaknya..bila si adik dah terdengar diapun sibuk la nk tengok jugak gmbar abang dia tu..si abang x perasan yg adiknya dah ambil hp tu..tengok punyer tengok..ingatkan dia tgok je..rupe2nye dia membege pulak gambar yg si abang dh upload tadi..akupun x perasan jugak..ingatkan dia just tengok gmbr kt dlm hp tu je..pastu bila si abangnya ambil hp dia dan tengok semula, rupe2nya si adik dah delete gambr si abang tu, bukannya satu..habis satu folder dah dideletenya..dan lagu2 yg ade kt dlm hp tu pun dh dideletenya..si abang pun ape lg..bukan main la berangnya..siap nk pukul adiknya..sampai menangis2 si adik tu..(belum pukul lagi ..tp si adik dh menangis..) nasib baiklah mak dan ayahnya ade masa tu tak jadilah dia pukul adiknya just marah2 je lah..muke diapun masam mencuka dan langsung taknak tegur dan bercakap dengan si adik tu...


Akupun tegur la adiknya, “ngape adik delete gambar abg tu?”, si adikpun menjawab “ adik tengok abang ambik gambar tak pakai baju, malulah..adikpun delete la..ustazah adik kate x elok nampak aurat..”(gambar muka dan bahu je yg si abang tu ambik).. nak tengok??..ha tengok la foto kat bawah ni yea..

(kan main  lg anak bujang aku ni bergaya..perasan maco la tuu..)

Gelihati pulak aku dengar jawapan dari si adik tu..akupun tegur gak dia “lain kali adik jangan pandai2 delete or bege hp abang ataupun sape2 tanpe pengetahuan tuan punya dulu tau, x baik..nanti adik mintak maaf kat abang ye..”, adikpun menjawab..”ok la ma..nanti adik minta maaf kt abang tp mcmane..adik tak nak cakap ngan dia..adik takutt..”, aku pun jawab “kalau adik takut nak cakap..adik tulis je surat pastu letak kat atas meja dia, nanti bila dia bangun tidur dia akan bace..”, si adikpun buatlah mcm yg maknye suruh tuu..


Mula2 dia tulis ape tau?..dia tulis camni, “ Abang, adik mintak maaf ..kerana menghilangkan lagu abang..” tu je..bukan main besar lagi kertas yg dia tulis tu..kertas lukisan…nak tengok ke surat tu..kalau korang semua nak tengok, tengok la aku dah hapdate kan kt bawah tu...dgn tulisan yg x seberape cantik tu..maklumlah tulisan budak darjah satu..tp aku rase tupun kira ok gak sbb dia pandai tulis dan pandai gak mengeja…hehe..mula2 itu je ayat yg dia tulis kat surat tu..pastu dia letak kt meja kt dalam bilik abang dengan sebungkus roti berharga 50 sen..nak bodek si abang la kononnya tuu..


(Surat minta maaf dari si adik buat si abang ...maaf tulisan x bape clear ye.. hehe..bace le..)
Pastu bila abang ye bangun tidur, abangnya terus baca surat tu..abangnya masih marah lagi kat si adik..dia pun balas surat adik tu, dia tulis ape tau..dia kata” TAK NAK ABANG TAK NAK MAAFKAN..BUT THANKS GIVE ME THE BREAD” siap ngan gambar sekali ngan muka garang..hehe..abang tu saje je nak gertak adiknya tu..tp puji gak adiknya siap ucapkan terima kasih sbb bagi roti kt dia tadi..pastu dia suruh aku bagi surat tu semula pada adiknya, yg tukang jadi posmennya aku la.. maknya sendiri..(saje je..aku buat macam tu nak ajar anak2ku bermaaf –maafan, jangan sampai berlarutan, saje nak ajar si adik minta maaf pada abang jika buat silap lain kali..). 


Surat tu aku bagi semula kat si adik suruh dia baca..bila si adik tu tahu yg abang tak nak maafkan dia ape lagi..risau semacamlah dia..siap tanya maknya, “macamane ni ma..abang tak nak maafkan adik ni..dia masih marahkan adik lagi..”, si adik bukan main lagi risau aku tengok..sbb sian kat adik, akupun ajar dia balas surat tu tuk minta maaf sekali lagi..adik pun tulis begini..”Abang tolong lah maafkan adik, lain kali adik janji taknak buat lagi..i’m sori..” siap lukis gambar muke dia tengah senyum pulak tu..hehe..gelihati aku..adik suruh aku (maknya) bagi semula surat tu kat abangnya..aku pun tunjuklah kat abangnya..bila abang baca sekali lagi..diapun tergelak baca ayat yg ditulis oleh si adik, dan terus balas surat tu pastu siabangnya balas semula, dia tulis..

“ OK, LAIN KALI JANGAN BUAT LAGI TAU!!!..” siap lukis gambar lagi.. wajah siabang yg ade tanduk(garang) tetapi muka senyum..surat tu aku tunjukkan semula pada si adik..bila adik baca surat tu yg abangnya dah maafkan dia baru la dia rase lega dan senyum semula..Hai..macam2 gelagat anak2 ni, nak marahpun ade, gelihatipun ade..ku doakan semoga anak-anakku tidak bergaduh sesame sendiri dan sentiasa bermaaf-maafan bila mereka dewasa kelak..Amin…


Pengajarannya: ( Wah, siap pengajaran lagi…cm cikgu la pulak..hihi..)

Kita perlulah sentiasa bermaaf-maafan dan mudah memaafkan kesalahan orang lain jika orang itu mohon maaf, yang muda perlu minta maaf dari yg lebih tua dan yang tua perlu memaafkan yang muda.


Didikan pertama adalah bermula dari rumah dan ibubapa adalah guru yang pertama memberi pendidikan pada anak-anak.



Jumpa lagi…Wassalam..

No comments: