SALAM SEJAHTERA

Sunday, July 17, 2011

NIAT BAIK DIBALAS BAIK

Tak semua perkara yang kita anggap baik, orang akan anggap benda tu baik. Pokok pangkalnya semuanya bergantung pada niat kita. Kalau baik niat kita...insyaallah Allah akan redhoi setiap apa yang kita lakukan. Kalau niat kita tu buruk, suatu hari nanti tuhan akan tunjuk jua. Kalau kita rasa niat kita tu baik, jangan pedulikan apa orang lain akan cakap. Kadang-kadang lagi kita melayan benda tu...lagi sakit hati kita dibuatnya. Kadang-kadang berdiam diri tu lebih baik daripada kita marah-marah.

Bila sesuatu perkara yang buruk terjadi kat diri kita...mungkin kita akan tanya di mana silap kita. Mungkin kita dah berniat baik atas sesuatu perbuatan kita, tapi kita akan jumpa dengan orang yang cuba mengambil kesempatan ke atas diri kita. Masa tu mungkin kita tertanya-tanya di mana silap kita. Sedangkan, kita tak mampu membaca apa yang ada di hati setiap orang. Bila kita bersangka baik dengan seseorang, mungkin orang tu akan membuat sesuatu perkara yang buruk terhadap diri kita. Sebenarnya...lagi banyak kita diuji, lagi Allah sayangkan kita sebab kita akan dapat tau banyak perkara....

Walau apapun yang terjadi, kita teruskanlah perjalanan kita dengan sebaik mungkin.Yang penting niat kita tu baik. Kalau kita rasa kita ada buat silap, perbaikilah diri kita. Sesungguhnya, semua manusia tidak sempurna..bak kata pepatah Inggeris “nobody is perfect”. Mudah-mudahan, Allah akan berkati setiap perjalanan hidup kita dan mendapat keberkatan daripadaNya..InsyaAllah..

No comments: